Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie


W wyniku testów urządzenia w ramach komponentu I proto_lab stwierdzono, że ocena akumulatorowego, automatycznego urządzenia wspomagającego proces resuscytacji pacjentów z niewydolnością oddechową „AmbuRespi” jest pozytywna. Jednak konieczny jest dalszy rozwój urządzenia zgodnie z poniższymi zaleceniami:


1. Wyposażenie urządzenia w odpowiednie czujniki np. ustania oddechu, co pozwoli na zwiększenie bezpieczeństwa oraz poszerzy możliwość zastosowań. Czujniki powinny wykrywać następujące zdarzenia:


  • rozłączenia obwodu oddechowego pacjenta, uszkodzenia mechanicznego worka resuscytatora, uszkodzenia napędu bądź innych przyczyn, które uniemożliwiają osiągnięcie ciśnienia w drogach oddechowych pacjenta,
  • przekroczenia górnego limitu ciśnienia w przypadku uszkodzenia zaworu bezpieczeństwa w układzie pacjenta.

2. Wykryte sytuacje awaryjne będą sygnalizowane za pomocą sygnału świetlnego i dźwiękowego.


3. Zastosowana zostanie mechaniczna osłona, której zadaniem będzie ograniczenie ryzyka, w celu zabezpieczenia obsługi urządzenia przed obrażeniami.


 Wymienione zalecenia pozwoliły zidentyfikować następujące problemy badawcze do rozwiązania w poszczególnych zadaniach projektu.

W zadaniu 1.


  1. Badania nad modyfikacją uchwytu worka, pozwalającą na wykorzystanie typoszeregu worków resuscytacyjnych.
  2. Badanie w celu określenia siły nacisku na worek resuscytacyjny.
  3. Badanie nad stosowaniem aktywnego chłodzenia.
  4. Badanie nad wykorzystaniem czujnika bezdechu.
  5. Badanie nad zastosowaniem czujnika ciśnienia podawanej mieszanki powietrzno – tlenowej.
  6. Prace naukowo – badawcze nad modyfikacją układu sterowania.

W zadaniu 2.
  1. Badania niezawodności komponentów mechanicznych.
  2. Prace nad modyfikacją oprogramowania układowego.
  3. Badania niezawodności oprogramowania sterującego.  
  4. Badania niezawodności elektroniki i układów automatyki sterującej.  
  5. Badania nad systemem zasilania i podtrzymania układu sygnalizacji bezdechu.
  6. Badania i dobór systemu inteligentnego wskaźnika naładowania baterii.